Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ετικετοποιών έχει λίγα χρόνια ζωής, αλλά η ετικετοποιία «γράφει» πολλές δεκαετίες.
Ένας από τους λόγους που ο ΕΛΣΕΤ ιδρύθηκε πρόσφατα είναι ότι τώρα έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να βγουν οι επαγγελματίες του χώρου από την εσωστρέφειά τους και να αναπτυχθεί ο κλάδος.
Αυτή η αλλαγή δεν έχει σχέση μόνο με την ποιότητα της παραγωγής, τον εκσυγχρονισμό των μηχανημάτων, την καλύτερη εκπαίδευση του προσωπικού.
Σε μια εποχή που οι εξελίξεις τρέχουν, οι απαιτήσεις της αγοράς αυξάνονται με καταιγιστικούς ρυθμούς, η τεχνολογία κάνει άλματα και συνδυάζει τις συμβατικές με τις ηλεκτρονικές μεθόδους όποιος μένει θεατής χάνεται με τους ίδιους καταιγιστικούς ρυθμούς.
Ένας άλλος λόγος που οδήγησε στην ανάγκη δημιουργίας του ΕΛΣΕΤ είναι ο επίσης καταιγιστικός ρυθμός των νομοθετικών αλλαγών που επιφέρουν οι συνεχείς αποφάσεις, οι οδηγίες, οι ντιρεκτίβες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και οι νόμοι, οι υπουργικές αποφάσεις και οι τροπολογίες του ελληνικού κράτους.
Είμαστε υποχρεωμένοι να τα παρακολουθούμε όλα αυτά. Να βρισκόμαστε μέσα στις εξελίξεις. Να τις προλαβαίνουμε όποτε μπορούμε. Να τις συνδιαμορφώνουμε όπου αυτό είναι δυνατόν.
Και αυτό είναι πολύ δύσκολο αν ο καθένας το προσπαθεί μόνος του.
Αποφασίσαμε λοιπόν να ενώσουμε όλοι μαζί τις δυνάμεις μας, τις γνώσεις μας και τις προσπάθειές μας.
Οι ετικετοποιοί έπρεπε να γνωριστούμε καλύτερα, να ανταλλάξουμε απόψεις, να καταθέσουμε τις εμπειρίες μας και να συμβάλουμε με τη δική του «προστιθέμενη αξία» ο καθένας. Μόνο έτσι θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε τις προοπτικές μας και την «πίτα» στην ελληνική οικονομία.
Για να γίνουν όλα αυτά δεν φτάνει μόνο η συνεννόηση μεταξύ των Ελλήνων ετικετοποιών. Ο ΕΛΣΕΤ συνεργάζεται με τη Διεθνή Ομοσπονδία ετικετοποιών (FINAT) και με τους εθνικούς συνδέσμους άλλων χωρών.
Είδαμε ποιος είναι ο ΕΛΣΕΤ και ποιοι είναι οι ετικετοποιοί. Ας δούμε και το προϊόν που παράγουν.
Ακολουθώντας -αλλά και πολλές φορές χαράσσοντας- την εξέλιξη της συσκευασίας στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, η ετικέτα είναι η «φωνή» του παραγωγού που τον βοηθάει να παρουσιάσει το προϊόν του. Ακόμα, αποτελεί τον «πρεσβευτή» της ελληνικής παραγωγής στις διεθνείς αγορές. Συνοδεύει το προϊόν στο ράφι, στο χώρο αποθήκευσης του καταναλωτή και τη συσκευασία στον κάδο απορριμμάτων. Κακή εκτύπωση σημαίνει απώθηση του υποψήφιου καταναλωτή από το προϊόν.
Η ετικέτα είναι τόσο κοντά μας που… δεν τη βλέπουμε. Δεν θα βρούμε προϊόν στις αγορές χωρίς ετικέτα. Όπου φανταστούμε, η αυτοκόλλητη ετικέτα «μιλάει» για το προϊόν που παρουσιάζει.
Η ετικετοποιία μεταβάλλεται και εκσυγχρονίζεται συνέχεια. Η απλή, στρογγυλή ή οβάλ αυτοκόλλητη ετικέτα των αρχών της δεκαετίας του ’70 εξελίχθηκε σε θερμική, flexibile, packaging, shrink sleeve, ασφαλείας, open & close, πλαστικοποιημένη, «αόρατη», υδράντοχη, «γραβάτα», «περιλαίμιο», «άγγιστρο», κουπόνι και πολλά άλλα.
Η ετικετοποιία είναι μια «αυτόνομη» βιομηχανία που έχει λίγα κοινά με την κλασική τυπογραφία και λιθογραφία, αν και οι πολλοί νομίζουν ότι πρόκειται για το ίδιο πράγμα. Ούτε τις ίδιες μηχανές χρησιμοποιεί ούτε τα ίδια υλικά εκτύπωσης ούτε τους ίδιους τεχνικούς. Και, βέβαια, εξυπηρετεί τελείως διαφορετικούς σκοπούς.
Οι επιχειρήσεις στον κλάδο της αυτοκόλλητης σε ρολό ετικέτας καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών τους, ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για μια μικρή οικοτεχνία ή μια μεγάλη βιομηχανία καταναλωτικών προϊόντων.
Η ετικέτα πρέπει σε λίγο χώρο να «πει» πολλά, να τυπωθεί με ευκρινή χρώματα, να κολλήσει καλά στη συσκευασία, να ελκύει τον αποδέκτη, να αποτελεί μια εναλλακτική μορφή διαφήμισης του προϊόντος και πολλά άλλα που απαιτούν πολύ χώρο να εξηγηθούν. Όλα αυτά απαιτούν χρόνο, χρήμα, γνώση, εξειδίκευση και, προ παντός, μεράκι.
|